Fotbollsfys

Introduktion – fotbollsfys
I dagens samhälle där man ständigt strävar efter att göra allt så bekvämt som det bara är möjligt – med datorer, telefoner och spel som en stor del av barnens liv. Med en minskad och mindre mångsidig skolidrott. Och där den spontana utomhusleken med klättring, cykling, brottning, och så vidare – inte är lika vanlig nu som för bara 10-20 år sedan. Så ser vi allt fler barn som har problem med enkla motoriska förmågor, med balans och koordination. Därmed läggs allt mer ansvar på oss som fotbollsförening att beröra och utveckla barnens fysiska egenskaper. Träning som inte bara är utvecklande och prestationshöjande men också skadeförebyggande. Vi i IFK rekommenderar att man gör denna typ av fysträningen ofta – varje träning! Men under korta perioder, fem-tio minuter per träning. Många av dessa moment som vi filmat kan man göra till en tävling i form av stafett tex – det brukar barnen tycka är jättekul!

Konditionsträning?
Tips på specifik uthållighetsträning finns inte med i dessa klipp. Konditionsträning rekommenderar vi att man börjar med när barnet når puberteten, där hjärtat blir väldigt mottagligt för den typen av belastning. Men mycket av uthållighetsträningen kan man få om man har utmanande, roliga och intensiva träningar. Med mycket spel och bollkontakt. Spel är den bästa konditionsträningen! Om man däremot vill utföra någon form av löpträning så är intervaller det bästa sättet. Där man blandar intensiva löpningar med vila (gång/sakta jogg) och repeterar.